Vloni jsme se zaměřili na ÚMČ Praha 10 uzavírané dohody o pracovní činnosti (DPČ) a dohody o provedení práce (DPP). Zajímal nás druh práce, na který byly uzavírány, výstupy vzešlé z této práce a v neposlední řadě samozřejmě náklady vynaložené na tyto pracovně-právní vztahy.

images

Jelikož naše zjištění ukázala, že ÚMČ Praha 10 jsou často uzavírány DPČ a DPP na pofidérní druh práce a ani v jednom případě nebyly předloženy výstupy z těchto pracovně-právních vztahů (psali jsme ZDE), zaměřili jsme se po čase na oblast DPČ a DPP znovu.

Na základě dodaných podkladů se sice stále jedná o nemalou částku vydanou z rozpočtu města na odměny za odvedenou práci v rámci DPČ a DPP, avšak celkové vynaložené náklady za sledované období necelých dvou let (2016 – 2017) činí „pouze“ něco přes 10 mil Kč. V období 2013 – 2015 dosahovala částka za tyto odměny přes 27 mil Kč. Tentokrát můžeme tedy říci, že máme radost.

V rámci DPČ a DPP zůstávají podivuhodné relikty.

Čtyři vozy…

Jako např. u DPČ uzavřené na péči o čtyři vozy dodávkového typu (3x Ford Transit, 1x Renault Trafic) určených ke službě přepravy handicapovaných osob, se kromě čtyř kmenových řidičů tj. řidičů s řádnou pracovní smlouvou, o automobily starají další tři pracovní úvazky:

Rok 2016:

1x DPČ úvazek  80 hod.á 25.000 Kč / měs. v délce 11 měsíců

1x DPČ úvazek  80 hod. á 10.000 Kč / měs. v délce 5 měsíců

1x DPP úvazek 50 hod./měs. á 10.000 Kč/50 hod. v délce 6 měsíců

Rok 2017

1x DPČ úvazek  80 hod.á 25.000 Kč / měs. v délce 12 měsíců

1x DPČ úvazek  80 hod. á 12.200 Kč / měs. v délce 7 měsíců

1x DPP úvazek 50 hod./měs. á 10.000 v délce 3 měsíců

Celkové náklady za péči o čtyři dodávky:
ROK 2016 385 000 Kč
ROK 2017 415 400 Kč

 Jaká je oficiální pracovní náplň uvedených pracovních úvazků? V popisu pracovní činnosti je uvedeno „údržba referentských vozidel, zajišťování školení řidičů a referentů, zajištění technické způsobilosti osobních automobilů, vykrývání jízd za nepřítomné řidiče a to zejména o víkendech, kontrola zdvihací plošiny, přídavného topení vozidel, pomocná asistence při svozu handicapovaných občanů“.

Zajímali nás podrobnosti k popsané činnosti, jelikož uvedená pracovní náplň se nápadně překrývá s pracovní činností kmenového řidiče. V čem spočívala a jak často probíhala např. kontrola zdvíhací plošiny a přídavného topení? Je příslušný pracovník autorizovaným servisním technikem? Kolik víkendových jízd a za jakým účelem se uskutečnilo?

Odpověď zněla: „O těchto nepravidelných kontrolách se nepořizují záznamy, jelikož údržba vozu a zodpovědnost za jeho bezvadný stav je povinností každého (rozuměj kmenového, pozn. autora) řidiče. Ti si své vozy udržují v technicky způsobilém stavu permanentně (…). Daný zaměstnanec není autorizovaným servisním technikem. Pokud je při kontrolách zjištěno poškození závažnějšího charakteru, je vozidlo dáno do autorizovaného servisu. Víkendové jízdy nebyly uskutečňovány“.

Nabízí se úvaha, zda personální přesila ke čtyřem vozům není nadbytečná. A rovněž podle jakých kritérií ji ten, kdo odvedenou práci kontroloval, její kvalitu hodnotil.

… jeden portál

Radnice Praha 10 provozuje webový portál Aktivní desítka (AD), jehož ikonami se staly tváře předsedkyně sportovního výboru Kateřiny Peštové (ČSSD) a Bohumila Zoufalíka (exODS, Hlavu vzhůru, Nezávislí pro Prahu 10 – hnutí pro lepší desítku).

Na správu tohoto portálu, který údajně využívá 123 sportovních a volnočasových organizací, byla v roce 2017 uzavřena DPČ na 80 hod. / měs. á 20.000 Kč / měs. v délce 9 měsíců.

V čem práce spočívala? Odpověď: „správě webového portálu AD, zajištění obsahové náplně portálu, kontrole obsahu, komunikaci s organizacemi, které portál využívají, ve správě fcb. účtu AD, obsahovém propojení účtu s webovým portálem, pravidelné aktualizaci a zajištění obsahové náplně účtu, správě instagramového účtu AD, obsahovém propojení účtu s webovým portálem, pravidelné aktualizaci a zajištění obsahové náplně účtu, zajištění propagace sportovních aktivit projektu AD v komunikačních kanálech výše uvedených a zajištění propagace projektu AD a participace na realizaci tohoto projektu – účast na sportovních aktivitách“.

Ve standartní organizaci úřadu popsaná činnost spadá do gesce tiskového oddělení či oddělení sportu, tedy kmenových úředníků a zaměstnanců ÚMČ Praha 10. I proto jsme se na odlišnost od činnosti tiskového oddělení zeptali.  Vysvětlení je poněkud cimrmanovské: „Odlišnost od práce tiskového oddělení spočívá ve správě komunikačních kanálů pouze v rámci projektu Aktivní desítka“. Takže už je to jasné!?

Bylo jich pět

Za pozornost stojí i pět DPČ uzavřených v roce 2016, které spojuje jak náplň činnosti v oblasti (citace) „Administrativní práce a výpomoc při zajišťování informování veřejnosti o kulturních a sportovních akcích, pořádaných pro občany MČ Prahy 10 a to zejména seniory, děti, rodiny s dětmi a dále pro školy na území MČ Prahy 10“, tak výše měsíční odměny 20.000 Kč. Čtyři DPČ byly uzavřeny na jeden měsíc, jedna DPČ na měsíců sedm.

V současné době předmětné činnosti vykonávají zaměstnanci tiskového oddělení, jehož personální stav zůstal nezměněn.

Epilog

Tím, kdo je oprávněn za ÚMČ uzavírat pracovně-právní vztahy je tajemník úřadu, Ing. Martin Slavík. Tedy ta samá osoba, která se prezentuje jako obhájce „svých“ úředníků. Nyní se zdá, že je to právě on, kdo peníze určené na mzdové prostředky úředníků a zaměstnanců dlouhodobě vydává externistům, než by odměnil „své“ pracovníky.

Piráti mají zájem stávající trend vyvádění finančních prostředků za často pofiderní práci externistům zastavit, proto

Pusťte nás na ně i v komunálu!

Michal Kočí a Jana Komrsková